od Hugo Studeník » 18 úno 2013, 20:15
Děkuji za kladné ohlasy . Barva těch misek je z velké části ovlivněna prostředím v peci na dřevo i konkrétní pecí . Je to docela alchymie a záleží i na konkrétním výpalu .
Pokud jde o samotné povrchy , struktury , ornamenty , barvy či glazury bylo by to asi na širší diskuzi . Tím nemám vůbec na mysli , proč jsem některou misku udělal tak a ne jinak . Spíš pozoruji už delší dobu v oblasti bonsai keramiky určitý rozpor . Na jedné straně zejména keramika západních tvůrců se snaží zaujmout barvami , strukturami či tvarem . Na straně druhé pokud vidím reportáž či fotky z japonských zahrad , je většina vyspělých stromů prezentována v miskách jednoduchých přísných tvarů , bez zdobení a většinou neglazovaných . Z pohledu keramika je pochopitelné , že se snaží o to , aby jeho miska byla něčím zajímavá . Pro něho je vrcholem snažení vypálená nádoba a ne bonsai , tudíž on nemusí řešit zásadu že miska nesmí "přebíjet" strom .
Navíc co se líbí jednomu , nelíbí se často druhému a naopak . K čemu ale směřujeme my tady v Čechách ? K tomu , aby nejlépe každá miska na naší zahradě působila jako originál ? Nebo k japonské střídmosti , kdy misky působí dokonale , ale jsou tak trochu jedna jako druhá ?
Zdraví HS.