Jarda :
Dane já to plně chápu, jsem rád že se našel někdo, kdo to trochu osvětlil ostatním, ale jak to , že některé větve jdou do protipohybu, než je směr onoho lavinového řádění ?
To by mě zajímalo, co je na greenech obvyklé
Pokusím se o odpověď. Co je na greenech obvyklé asi nebrat doslova, spíš s čím jsem se tu zatím setkal
Na dramatických stromech často rostou větve, zdánlivě nelogicky narostlé. Nejde jen o to, že se
nějaká větev vylomí pod tíhou sněhu a pak roste pod větším sklonem, či vylomí zcela a pak
chybí.Vezmu to trochu zeširoka a samozřejmě zjednodušeně, upozorňuji, že je to jen můj pohled na
věc.
Růstové zóny by asi všichni měli znát. Zkrátka řečeno, strom nejvíce přirůstá ve vrcholové části, trochu
méně po obvodu a nejméně uvnitř koruny. V podstatě se nové výhonky snaží drát za světlem. Pokud tedy
některá část obrostu zůstane prostorově izolována od zbytku, bude se chovat obdobně, jako by sama byla celou
korunou.
Výsledkem ideálního růstu mladého jehličnanu je kužel (vánoční stromeček), na fotce trojúhelník. U
jehličnanů bývá dominantnější vrchol a větve mu příliš nekonkurují, dříve se sklánějí do stran a dolů.
U listnáčů jdou větve více vzhůru, proto se vrcholová partie zaobluje, výsledným habitem je kulová
či oválná koruna (nikoli trojúhelník).
U jehličnanů dochází k něčemu podobnému po dosažení podmínek, které růst vrcholu více omezují, v
ideálních podmínkách dosažení výšky daného druhu. I u nich se pak zaobluje koruna, takže se u ani u
bonsají většinou ten trojůhelník nedělá špičatý.
U stromů rostoucích v dramatických podmínkách, nebývají tyto podmínky zpravidla dramatické neustále,
jen někdy je vichřice, několikrát napadne více sněhu, který několikrát po oblevě ztěžkne. Stálejší
bývá na některých místech působení větru, ale i ničivé vichřice přicházejí občas. V dobách klidu na
stanovišti strom roste či živoří podle výše uvedeného principu.
Problém trochu je, že u nás takovéto bonsaje nejsou moc vidět, proto
Milan apeluje na prohlížení stromů japonských mistrů. A ani stromy,
nemáme takové hory či mořská pobřeží, pro které by podobné rostliny
byly typické, proto možná na někoho mohou působit nepřirozeně.
Při oněch pohromách dochází k ulámání větví, změně jejich pozice či odlomení celého vrcholu. V
kuželovité koruně vzniknou hluchá místa bez obrostu, najednou máme místo trojúhelníku či oválu
nepravidelný patvar. A strom začne tato místa opět pomalu zaplňovat, větve rostou tam, kde je
prostor (světlo), často zcela jiným směrem, než předtím. Pokud bude mít strom dost času a zdraví, dostane
nakonec korunu zpět do obvyklého tvaru - uvnitř koruny však zústanou zdánlivě nelogické klikyháky.
Přijde další vichřice, atd.. Pořád mluvíme o dramatickém stylu.
Je na bonsajistovi, ve které fázi se rozhodne strom ztvárnit - koruna
vůbec nemusí být trojúhelníková. Jen taková většinou estetický působí
pozitivně, proto i tady platí, když nevíš jak jinak a správně, bude to nejlepší podle
pravidel - trojúhelník, až na výjimky na vrcholu zaoblený.